Danspeed ApS forside
Søg reservedele på dit registreringsnummer
  • Miltek banner 1
  • HR Trak
  • HR best brand
  • SU_2
SUPERSPRINT
SPORTSUDSTØDNING
MILLTEK
SPORTSUDSTØDNING
BILSTEIN
SPORTSUNDERVOGNE
H & R
SPORTSUNDERVOGNE
TEKNIK
SPORTSUNDERVOGN
SCHRICK
KNASTAKSLER
GALLERIER
NYHEDER
WEBSHOP
FORHANDLERLISTE
Støddæmper-teknik details
Fjederteknik details
Udmåling DR-Spacere & hjulbolte
Find bilens Akseltryk
Multilink Bagaksel

 Oversigt over bagaksel design


Multi-link bagaksel

Multi-link affjedringsdesign anvendes typisk i uafhængige ophæng, og fungerer ved hjælp af flere tværgående bærearme, som vist på tegningen. (her vist en bagaksel fra en Volkswagen) 

Typisk har hver arm et kugleled/gummibøsning i hver ende. De reagerer på belastninger langs deres egen længde, men belastes ikke af bøjnings kræfter. Som oftest er der også en langgående bærearm. 

Nogle multi-links bruger en støttende bærearm (såkaldte wishbones = dobbelt bærearm), som monteres med 2 bøsninger på chassis-siden, og på dette design bruges ikke langsgående bærearme.

Multilink affjedring er en dyr løsning, som giver større komfort og styrer hjulets bevægelser meget præcist, og sørger for at geometrien ikke ændrer sig under fjederbevægelsen.

 

     


Twist-beam bagaksel (også kaldet compound-bagakslen)

En twist-beam bagaksel er en semi-uafhængig bagaksel, som er en blanding af en stiv bagaksel og langsgående bærearme som er forbundet med en vridbar bjælke eller rør, som er lejret til karrosseriet.

Twist-beam bagakslen er således een enhed som er fastgjort til karrosseriet, og fungerer også som krængningsstabisator.
Selve affjedringen sker normalt med skruefjedre på bærearmene.

Twist-beam akslen er billig at fremstille, robust i drift og tilbyder fornuftige køreegenskaber.